Kennismaken

Even voorstellen…

 

Mijn naam is Gabriëlle Verouden. Sinds 2010 heb ik mijn eigen praktijk om kinderen die het op de een of andere manier lastig hebben op school verder te helpen. In de loop der jaren is mijn aanpak gegroeid; hierbij heb ik mij laten inspireren door de hulpvragen van kinderen die in de praktijk komen en natuurlijk ook door mijn eigen drie kinderen en mijn familieleden.

Omdat ik altijd wil weten waarom het niet lukt om te leren lezen of rekenen, zocht ik verder. Ik hoorde over andere leerstijlen en beelddenkers en volgde de coachcursus “Ik leer anders”. Ik hoorde van Nieuwe Leerstrategieën en ben, door het volgen van alle trainingen die het Centrum voor Nieuwe Leerstrategieën aanbiedt, inmiddels specialist hierin geworden. Bij het Svetlana Masgutova Educational Institute leerde ik meer over mogelijke onderliggende oorzaken van leer-, ontwikkelings- en gedragsproblemen en hoe je deze kunt aanpakken met de MNRI-methode.

 

Mijn motivatie:

Die wordt onder andere gevoed door de herinnering aan een klein, schattig en parmantig vierjarig meisje dat een aantal jaar geleden naar de basisschool ging. Haar ouders hadden er alle vertrouwen in: ze was sociaal, leergierig en zat goed in haar vel.

Dat meisje schrok zich vervolgens te pletter op school van alle drukte, alle prikkels en trok zich terug en sprak weinig. Dat school haar veel kruim kostte, leidden haar ouders af van het feit dat ze iedere vakantie begon met ziek zijn. Met name in de kerstvakantie, als ook nog eens de voorbije Sintspanning een rol speelde. Continue stress is namelijk funest voor je weerstand. Verder lukt leren ook niet door die stress.

Dit meisje was altijd alert (“ze kan zich niet concentreren”; “ze kan niet stilzitten”, moet wel ADHD zijn…) en verstarde bij onverwachte zaken (“heeft ze misschien epilepsie want ze is zo afwezig?”). Hoe kun je je sociaal-emotioneel goed ontwikkelen en hoe kun je laten zien wat je cognitief in je mars hebt, als je ook nog gepest wordt en je geen idee meer hebt wat je moet doen of zeggen (“heeft ze misschien autisme?”).

Allemaal symptomen en etiketjes waar ik nu een heel andere kijk op heb. Vandaar dat voor mij reflexintegratie nodig is voor onderwijsondersteuning.

 

In het kort:

VWO- Atheneum A

Engelse Taalkunde (Radbouduniversiteit Nijmegen)

Leerkracht Basis- en voortgezet onderwijs en Remedial teacher (master SEN)

Nieuwe Leerstrategieën Specialist (via het CNLS)

Student aan het Svetlana Masgutova Educational Institute (SMEI).

Gevolgde modules:

. Dynamic & Postural Pattern R.I. (april 2014, dec. 2014)

. Visual & Auditory R.I. (april 2014)

. Lifelong Reflex Integration (maart 2016)

. Reflex Integration Disorder and PTSD Recovery (mei 2016)

. Tactile Integration (juli 2016)

.  Upper Limb Reflex Integration & Manual Skills Development (november 2016)

Mijn netwerk is de laatste jaren enorm gegroeid met professionals die allen vanuit hun eigen vakgebied met kinderen werken. Regelmatig heb ik intervisies met collega’s die werken met kinderen met leerproblemen. Ook staan er steeds nieuwe verdiepingscursussen op mijn programma, zo ook weer in 2017.

UA-64420933-1