Reflexintegratie

 

Reflexen en hun invloed op schoolprestaties. Komt u dit bekend voor?

klassvet

  • Het kind zit op één of beide benen.
  • Tijdens het schrijven ligt het hoofd van het kind bijna op de tafel.
  • Het hoofd wordt ondersteund met de niet schrijvende hand.
  • Het handschrift buigt naar beneden of boven aan het einde van de zin.
  • Tijdens het overschrijven worden er herhaaldelijk fouten gemaakt.
  • Het kind gebruikt de vinger of een liniaal tijdens het lezen of overschrijven.
  • Het overschrijven van het bord of uit een boek gaat erg langzaam.
  • Het kind heeft een verkrampte of onvolwassen pengreep.
  • Het kind ‘hangt’ altijd in de stoel met het hoofd achterover en de benen uitgestrekt.
  • Het niet kunnen stilzitten of niet kunnen stoppen met praten of geluiden maken.
  • Schrikken van harde geluiden.
  • Bij het fietsen draait het stuur bij omkijken mee.
  • Het kind plast boven de leeftijd van 5 jaar nog regelmatig in bed of in de broek.
  • Lezen gaat langzaam.
  • Het kind is ‘onhandig’, gooit bv. vaak drinken om.

Het zou kunnen dat er nog zogenaamde niet geïntegreerde reflexen aanwezig zijn.

Baby’s reageren met reflexen op prikkels van buitenaf om te kunnen overleven in de eerste weken van hun leven. De zuigreflex is hiervan een bekend voorbeeld. Deze zogenaamde primaire reflexen vormen de basis voor onze hersenontwikkeling. Het zijn automatische stereotiepe bewegingen die door de hersenstam, het laagste meest primitieve deel van de hersenen, worden gestuurd.
Zij horen echter maar een beperkte levensduur hebben, namelijk de eerste riskante levensmaanden. Hierna dienen deze primaire reflexen onder controle te zijn gebracht door de hogere hersencentra en gaan de zogenaamde posturale reflexen, de houdingsreflexen, zich ontwikkelen. De baby gaat dan bewust controle krijgen over zijn lichaam en zijn lichaamsbewegingen. Wanneer dit niet (volledig) gebeurt, kan de aanwezigheid van primaire reflexen de ontwikkeling van latere vaardigheden zoals bijvoorbeeld kunnen stilzitten, het goed kunnen richten van de ogen, oog-hand coördinatie en het evenwicht in de weg staan.

Wetenschappelijke onderbouwing

Er komt steeds meer onderzoek naar nog niet geïntegreerde reflexen en hun invloed op leer- en gedragsproblemen.

Het Instituut voor Neuro-Fysiologische Psychologie (INPP) uit Chester, Engeland, is in 1975 onder leiding van Dr. Peter Blythe begonnen met het onderzoeken van kinderen met leer- en gedragsstoornissen en legde hierbij het verband met de aanwezigheid van primitieve reflexen bij deze kinderen. In de Verenigde Staten, Polen en Rusland ontwikkelde Dr Svetlana Masgutova de MNRI methode. Beide methodes hebben als doel de niet geïntegreerde primaire reflexen verder te ontwikkelen en er zó voor te zorgen dat er een goed fundament komt voor de hogere hersenen. Pas dán kan er bij een kind uitkomen wat er aan leerpotentieel inzit!

Hoe kan Ik kan het ook!  helpen?

Als student bij Svetlana Masgutova Educational Institute ben ik getraind in een aantal Masgutova technieken en zet ik deze in om aan de basis van leer- en gedragsproblemen  te werken. Meer informatie over deze methode vindt u op de gezamenlijke website van de Nederlandse Masgutovabehandelaars.

UA-64420933-1