Visuele screening en training

v-s-t-cnls-3ster

Op de vraag: “Ziet uw kind wel goed?”, krijg ik vaak als antwoord dat het kind bij de oogarts of opticien is geweest en dat hij/ zij alle letters kan lezen. De gezichtsscherpte is prima en de ogen zijn gezond. Een scherp zicht is belangrijk maar het is vooral belangrijk dat de ogen goed samenwerken en dat de visuele informatie goed verwerkt wordt.

 

Het kan zijn dat beide ogen prima in staat zijn lichtprikkels door te geven aan de hersenen. Maar wat als beide ogen niet gericht zijn op het zelfde punt? De hersenen kunnen in dat geval de beelden van beide ogen niet tot een beeld samenvoegen, bijvoorbeeld wanneer een oog iets hoger gericht is dan het andere of juist iets meer naar binnen of buiten. Dan wordt het beeld onduidelijk, wazig of staat het niet stil. Dit heet fixatie disparatie. Het kind zou de leestekst bijvoorbeeld zó kunnen zien:

visuele training

Er is wel sprake van diepte zien en een normaal scherp zicht, maar het kost het kind veel energie om het beeld prettig waar te nemen.

Dit kan de volgende klachten geven:

  • Slordig handschrift
  • Vermoeidheid na visuele inspanning
  • Hoofdpijn boven de wenkbrauwen
  • Branderige ogen
  • Nekklachten
  • Droge ogen
  • Lusteloosheid
  • Slordig handschrift
  • Vinger gebruiken tijdens het lezen
  • Het hoofd schuin houden tijdens lezen of schrijven
  • Bij het hardop lezen klink het hakkelig
  • Dansende en/of bewegende letters in het boek of op het bord
  • Slecht begrijpend lezen (hoe langer de zinslengte hoe moeilijker)
  • Op een blanco vel schrijft men niet horizontaal, maar buigt de regel af naar boven of beneden
  • De spaties tussen de geschreven woorden zijn onregelmatig
  • Zeer beperkt ruimtelijk inzicht van getekende drie dimensionale lichamen op een plat vlak.
  • Schuin gedrukte woorden worden niet als zodanig herkend.
Ik onderzoek of er sprake is van fixatie disparatie of van onvoldoende beheersing van de oogbewegingen of oogsprongen. Wanneer nodig verwijs ik door naar een functioneel optometrist. Verder bied ik behandelprogramma’s aan.

De door een visuele disfunctie opgelopen leerachterstand verdwijnt niet door de visuele training. Ook om de leerachterstanden aan te pakken bent u bij mij aan het juiste adres.

In dit filmpje ervaren leerkrachten het effect van visuele problemen op lezen:

UA-64420933-1